מאי התינוקת

מזל טוב! זה ורוד!

אז אשתי (הייתה) בהריון. בסין. אשתי בהריון בסין. רגע. נשימה עמוקה. אולי כדאי שאתחיל עם קצת רקע.

אשתי, נקרא לה ג'ייטי (J.T) שתזכה לחיים ארוכים, היא ילידת מחוז סצ'ואן האקזוטי שבדרום-מרכז סין. אני, נקרא לי רן, יליד האזור הייתכן ואף יותר אקזוטי של חיפה, ישראל.

בשנים האחרונות שנינו גרים ועובדים בבייג'ינג, ושם גם בילינו את מירב זמנינו עוד מפרוץ מגיפת הקורונה אי שם בתחילת 2020. כמו רבים אחרים בתקופה הרת גורל זו, גם אנחנו היינו מאושרים לראות את צמד הסימניות "怀" שהופיעו על צג ערכת בדיקת ההריון הביתית שרכשנו באתר הקניות הסיני 淘 (לחצו על התמונה להגדלה).

בדיקת הריון סינית - תצלום

הבטן הלכה ותפחה לה, ובהגיענו לשבוע ה-16 של ההריון, הלכנו שוב לבית החולים בו קיימנו את כל בדיקות המעקב, ובסופו של דבר גם את הלידה עצמה.

באותו שבוע קיימנו מספר בדיקות שגרתיות ואחת מהן, האופיינית ביותר להריון, הלא היא בדיקת האולטרסאונד. שמה המלא של הטכנולוגיה הוא 波诊断检查, או בקיצור 超声 – צירוף יותר קל לעיכול, ולו רק מפני שמשמעותו המילולית היא פשוט אולטרה/סופר (超) וקול או סאונד (声).

אם שפר עליכם מזלכם להגיע לבית חולים בסין עם הפנייה כדת וכדין לאולטרסאונד, אתם מוזמנים לנסות לחפש את החדר המסומן ב 超声 אבל יש סיכוי סביר מאוד שלא תמצאו אותו.

המונח הנפוץ בימינו לבדיקה הוא B-超, ובמרבית הפעמים זהו השם המתנוסס מעל חדרי בדיקות האולטרסאונד בסין. מסתבר שהשם B超 גם הוא קיצור של המונח B型超声波检查, שפירושו אולטרסאונד מסוג B – סוג בדיקת האולטרסאונד הנפוצה יותר מבין ארבעת סוגי הבדיקות הקיימות בימינו. אלו הם ארבעת סוגי הבדיקות מבלי להיכנס ליותר פרטים:

  1. סוג A – בדיקה חד-ממדית בטכנולוגיה פשוטה
  2. סוג B – מטריצה של חיישנים אשר מייצרים הדמיה דו-ממדית
  3. סוג M – מלשון Motion
  4. סוג D – מלשון Doppler

כאמור, היות וסוג B הוא הנפוץ ביותר, המונח B超 התקבע בסין כשם הכללי לבדיקות אולטרסאונד.

מכשיר אולטרסאונד - המחשה

נחזור לסיפורינו. במהלך בדיקת ה-B超 בשבוע ה-16 של ההריון, ולאחר שאשתי ואני תאמנו עמדות מראש על כך שאנו רוצים לדעת אם יש לנו בתנור לחם או חלה, שאלנו את הרופאה אם זכינו בבת או בבן. לאחר מבט חטוף היא אמרה שהיא אינה מצליחה להבחין ושעוד מוקדם.

עד היום אני לא בטוח אם היא באמת לא הבחינה, או שפשוט לא רצתה לומר. אם היא לא רצתה לומר, אני לגמרי לא מאשים אותה, כי עד היום זה לא חוקי בסין. בעקבות מדיניות הילד האחד בסין שהחלה בשנת 1979, נאסר על רופאים סינים לחלוק עם האם והאב לעתיד את מין הילוד. זה נעשה על מנת למנוע הפלות מתוכננות במקרה וההורים (או אחד מהם) לא היו מרוצים מתוצאות ההגרלה. אפילו שבימינו מדיניות הילד האחד כבר הספיקה להתרחב למדיניות "שלושת הילדים" (מותר שניים החל מ-2015 ושלושה החל מהשנה הנוכחית – 2021), עדיין מתמידים עם ההרגל של לא לשאול ולא להגיד את מין העובר. ממש ה-don’t ask don’t tell או לחילופין ה- של סין.

למרות זאת לא ויתרנו, ומספר שבועות לאחר מכן כאשר חזרנו לבדיקה נוספת (אותה ביצעה רופאה אחרת), אזרתי אומץ בשנית, ניצלתי את ההזדמנות שתמונת האולטרסאונד ריחפה מעל מה שנראה לי כמו חלצי העובר, ושאלתי בקול חזק וברור שלא משתמע לשני פנים: “弟还是妹?” , כלומר – האם זהו אח קטן או אחות קטנה? הפעם הרופאה העבירה מבט חטוף נוסף על הבדיקה, הסתכלה מסביב לראות שלא מאזינים (למרות שלא היו אנשים נוספים בחדר), רכנה לעברנו ולחשה בקול חרישי אשר בקלות היה ניתן לבלבלו עם אוושת רוח חולפת: “是粉” – "זה ורוד".

רן ובתו מאי - תמונה

לאנשי ונשות הפוליטיקלי קורקט מבינכם שאולי כבר לא מבינים קודים מגדריים קדומים ופרימיטיביים – הרופאה התכוונה לרמוז שזו בת. כפי שניתן לראות בתמונה למעלה, לאחר הלידה בית החולים כבר לא הסתפק ברמיזות, ואף חבש לראשה כובע ורוד כדי שלא יהיה שום סיכוי לאי הבנות. הבנים כמובן מקבלים כובע כחול.

לקחים ומסקנות

  1. אם עליכם לעבור בדיקת אולטרסאונד בסין, אל תתבלבלו וחפשו את האות B.
  2. בהגיעכם לסין, הצטיידו היטב בסטראוטיפים מגדריים קלאסיים של שמות תואר כאלו ואחרים כדוגמת 粉 ו- 蓝, כי יהיה אופטימי מצדכם לצפות לקבל תשובה ישירה, אפילו מרופאה, או אפילו לרכוש בגד כחול לתינוקת מבלי לספוג מבטים מלאי תמיהה אם כבר מדברים.

שיתוף


מישהו שאתם מכירים בטח גם יאהב את זה

סמל מייל

מייל סיכום חודשי

מלאו את הפרטים שלכם כדי לקבל סיכום חודשי של כתבות וסימניות חדשות באתר ישירות למייל.

לא אוהבים מיילים? יש גם ערוץ טלגרם.

כתיבת תגובה

Scroll to Top